function disSel(target){ if (typeof target.onselectstart!="undefined") target.onselectstart=function(){return false} else if (typeof target.style.MozUserSelect!="undefined") target.style.MozUserSelect="none" else target.onmousedown=function(){return false} target.style.cursor = "default" }
Lost Password?

A password will be emailed to you. You will be able to change your password and other profile details once you have logged in.

Το Σπίτι του Ροδάκη

visit_in_aegina_6

Ο Αλέξανδρος Ροδάκης, ένας απλός αγρότης και εργάτης, γεννήθηκε το 1854, έκανε 8 παιδιά και έζησε τη ζωή του στο Μεσαγρό Αίγινας. Κουβαλούσε στην ψυχή την πατροπαράδοτη πνευματική κληρονομιά «παντρεμένη» με την ανεπιτήδευτη λαϊκή ευαισθησία. Ένας ξεχωριστός άνθρωπος λίγο «ψυχανεμισμένος», που τον ευαίσθητο ψυχικό του κόσμο πρόβαλε στην καθημερινή του ζωή. Στο μόχθο του οργώματος, στον ιδρώτα του θέρου, στη χαρά του πανηγυριού αλλά και στο στήσιμο του σπιτικού του, που έχτισε γύρω στα 1880. Το σπίτι, αριστούργημα λαϊκής αρχιτεκτονικής και σοφίας, χτίστηκε στην ανατολική πλευρά λόφου, με πανοραμική θέα στο χωριό και στη Βυζαντινή Παληαχώρα, και υλικά από το γύρω φυσικό περιβάλλον. Επηρεασμοί από ελληνική λαϊκή παράδοση, δοξασίες, σεβασμός και αγάπη για τη φύση είναι σαφέστατα αποτυπωμένα σε κάθε λεπτομέρεια του οικήματος.

Μια ασύγκριτη πλαστικότητα στη διαμόρφωση του χώρου κάνει τον επισκέπτη να νιώσει βολικά και οικεία. Στις γωνιές της στέγης του δώματος στέκουν διαγώνια κεφάλια αφιερωμένα στους αέρηδες, ενώ την πρόσοψη κοσμούν τέσσερα αγαλματίδια, (ένα γουρούνι, ένα ρολόι, ένα φίδι κι ένα περιστέρι,) συμβολίζοντας την Τύχη, το Χρόνο, το Κακό και την Ειρήνη. Κάθε τοίχος, κάθε γωνιά έχουν τη σημασία τους. Η μικρή του αυλή, με τις σκάλες προς το δώμα και τα «πεζούλια» σε καλοδέχεται μες στη μαγική της αύρα. Στις κολώνες του τζακιού χέρια ανεβαίνουν προς τα πάνω σα να προσεύχονται. Τα ημικυκλικά  πλαίσια ανοιγμάτων του σπιτιού προεξέχουν, με μοναδικό τρόπο από την επιφάνεια του τοίχου και είναι στολισμένα με ανάγλυφα κλωνάρια, επηρεασμένα από την αρχαία ελληνική τέχνη. Ακόμα και στο εξωτερικό «φουρνόσπιτο» και στο πατητήρι υπάρχουν διακοσμήσεις σκαλισμένες (επίκρανα) στο πουρί, απόδειξη της αστείρευτης αισθητικής αναζήτησης του Ροδάκη.

Πρώτος ο Γερμανός αρχαιολόγος A. Furtwangler ενδιαφέρθηκε για το Σπίτι του Ροδάκη, το 1901, κατά τη διάρκεια ανασκαφών της Γερμανικής Αρχαιολογικής Σχολής στο Ναό Αφαίας. Κατάλαβε την πολιτιστική αξία του, το μελέτησε και έστειλε εικόνες στο Μόναχο. Στην Ελλάδα έγινε γνωστό από τον Έλληνα Δημήτρη Πικιώνη, που εκπόνησε και σχετικές μελέτες (θα τις βρείτε στο Μουσείο Μπενάκη), ενώ με το χώρο έχουν ασχοληθεί και άλλοι γνωστοί σχεδιαστές, αρχιτέκτονες ή σκηνοθέτες, όπως οι Kris Vrieslander (που έχει συγγράψει και το μοναδικό βιβλίο που υπάρχει), Julio Kaimi και άλλοι . Έντονο ενδιαφέρον έχει δείξει  και η Σχολή Αρχιτεκτόνων του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου. Τα τελευταία χρόνια, μεμονωμένα άτομα και τοπικοί συλλογικοί φορείς έχουν ενδιαφερθεί για το μοναδικό αυτό κτίσμα, αναδεικνύοντάς το σε μνημείο τοπικής και διεθνούς εμβέλειας.

Θα βρείτε το Σπίτι του Ροδάκη στα «Ροδάκικα» Μεσαγρού, μια πανέμορφη περιοχή πνιγμένη στο πράσινο. Έχει άμεση ανάγκη διασωστικών παρεμβάσεων, παρ’ όλα αυτά ο χώρος είναι επισκέψιμος, υπάρχει δυνατότητα ξενάγησης και η πρόσβαση διευκολύνεται από ενημερωτικές πινακίδες. Μπορεί να φτάσει κανείς είτε με αυτοκίνητο είτε συνδυάζοντας περπάτημα είκοσι περίπου λεπτών. Εναλλακτικά, επίσης, μπορεί να οργανωθεί  ημερήσια περιπατητική εκδρομή με αφετηρία τη Γέφυρα Μεσαγρού, ενδιάμεσο σταθμό το Σπίτι Ροδάκη και τελικό προορισμό το Ναό Αφαίας, μέσα από πανέμορφα δασικά μονοπάτια.

Μοιραστείτε το Άρθρο

Σχετικά Άρθρα